Informacje praktyczne – Egipt

Dolot:

Skorzystaliśmy z oferty LOT, który sprzedawał z końcem grudnia bilety do Kairu w promocyjnej ceny 550 pln. Kupując przez tripsę, uwzględniając minimalną zniżkę dla dzieci oraz opłaty pośrednika koszt 5 naszych biletów zamknął się w kwocie 2 500 pln.

2013_Egipt_0548

Wiza:

Wbijana na lotnisku, cena 15 usd.

Pieniądze:

Funt egipski 1 le to ok. 50 gr (czyli ceny dzielimy przez 2). Kurs na lotnisku nie jest zły (1 usd = 6,9262 le, mały spread), ale najkorzystniej zmienić walutę na „czarnym rynku”. My zmienialiśmy wcześniej w Hotelu Dahab natomiast korzystniejsze oferty miały osoby z ulicy czy też nasz „znajomy” od zakupu w wolnocłowym. Zmieniając następny raz zrobiłabym to w sklepie z pamiątkami – Memphis bazaar, El salam el Komaty, 11 Mahmoud Basione st (ta sama ulica co hotel, po przeciwnej stronie, kierunek dworzec) – oferowano tam przelicznik 1 usd – 7,25 le, 1 euro – 9,25 le. Bardziej lubiane od euro są dolary.

Internet:
Po lekturze poradnika Małego Podróżnika zdecydowaliśmy się na zakup karty do obsługi internetu w telefonie od razu na lotnisku (dłuższą chwilę chłopaki głowiły się jak to uruchomić) w sieci Etisalat. (A chwilę wcześniej stałam się posiadaczką smartfona).  Za 40 le plus 15 le otrzymaliśmy 1,2 gb. Choć gdy wyjeżdżaliśmy okazało się, że z 1,2 gb zużyliśmy tylko 60 mb, a z 2 gb użyliśmy 1,5 gb, więc nie do końca wiemy o co chodzi, grunt że nam starczyło na 11 dni (w hotelu Dahab czasem posiłkowaliśmy się wifi). Momentami nie było sygnału w drodze do Siwy i na pustyni.

Transport:

Autobus lotnisko – downtown (dworzec autobusowy odrobinę na północ od Tahrir Sqr) nr 356 kosztuje 2 le. Najpierw podjeżdżamy do dworca na lotnisku shuttle busem.

Przejazd metrem (dzieci za darmo) lub minibusem (czasem płaciliśmy za 3 bilety) w Kairze – 1 le.

Autobus Kair – Siwa (odjazd o 21.30 z dworca Gateway) 75 le  (uwaga klimatyzacja – bez polaru byłoby ciężko).

Autobus Siwa – Marsa Matruch – 15 le.

Autobus Marsa Matruch – Kair – 65 le.

Taxi do targu wielbłądów w Birqesh w jedną stronę: organizowane w hotelu 80 le, cena na ulicy w pobliżu hotelu 60 le, my dojechaliśmy za 40 le z Imbaba gdzie dotarliśmy dwoma busami. Generalnie mało kto wie gdzie to jest i nie jest łatwo się dogadać. Współrzędne targu: 30.149432, 30.995851 ,+30° 8′ 57.96″, +30° 59′ 45.06″ . Wrócić do Kairu można busem (prawdopodobnie w okolice piramid, rozkład nie znany, ale tubylcy czekali). My skorzystaliśmy z uprzejmości kierowcy, który przywiózł tam turystę i wiózł go z powrotem i za 40 le („tylko nie mówcie Carlosowi”) pomógł nam dostać się w okolice hotelu.

Noclegi:

Kair: Hotel Dahab – pokój 4-osobowy, łazienka na zewnątrz, w jednej jest ciepła woda, wifi – 100 le:

Siwa: Hotel Palm Tree – pokój 3-osobowy w budynku głównym, łazienka na korytarzu, ciepła woda, balkon, na dole ogródek palmowy do odpoczynku (w nim są droższe bungalowy) – 45 le:

Marsa Matruch: Hotel El Nido – pokój 2-osobowy, z telewizorem, łazienką, lodówką, balkonem, biała pościel, ciepła woda – 100 le:

Bilety wstępów:

Z tego żyje Egipt. Ceny dla tubylców to grosze. Dzieci nie płacą.

Piramidy 60 le,

Muzeum Egipskie 60 le (C jako student 30 le),

Park Al-Azhar – 7 le (tu nas chyba naciągnęli bo na dwójkę dzieci musieliśmy kupić 1 bilet, to co, gdybyśmy byli z jednym dali by nam przetarganą połówkę?),

targ wielbłądów – mają przygotowane specjalne bilety dla turystów – 25 le plus 20 za aparat, po dłuższej chwili naszego nie wchodzenia zgodzili się na zakup jednego biletu. (Przewodnik LP ostrzega: nie daj sobie sprzedać biletu za 20 le od pilnujących wejścia, bilet kosztuje 5 le. )

Wycieczka na pustynię:

Chodzące ceny to 100 le za osobę plus 40 le za permit (którego nikt nigdy nie widział) przy podróży w 5 osób w jednym aucie. Mieliśmy najpierw jechać za 280 le z innymi turystami. Nie było chętnych. Chcieli 400 le za samodzielną wycieczkę. To wszystko w wersji bez noclegu. Wersja nocna jest droższa i z kolacją. Zrezygnowaliśmy z kolacji i stanęło na cenie 395 le za wycieczkę z noclegiem. Organizator – Hotel Palm Tree. Na mieście chcieli nas kasować za dzieci jak za dorosłych.

Przykładowe ceny:

1.5 l wody 2.5-3 le,

2 l/1 l coli – 8/5 le,

1 kg melona – 3.5 le,

1 kg miechunki peruwiańskiej  – 7 le,

szklanka soku z trzciny/ pomarańczy/truskawki – 1/2/3 le ,

szklanka sałatki owocowej 2,5 – 3 le,

Te 12 szklanek kosztowało nas 29 le.

pita z nadzieniem (np. chipsy z sałatką, bakłażan z sosem) – 1,5 le,

duża shawarma w naleśniku – 10 le,

porcja frytek – 3 le,

pizza na cieście francuskim (a może półfrancuskim) – 1.5-2 le,

Wersja "pusta" serwowana jest z cukrem - 1 le.

Wersja „pusta” (z prawej) serwowana jest z cukrem – 1 le.

pizza w pizzerii  – 10 le,

kuskus z cukrem – od 2 le,

kubek makaronu z sosem i mięsem – 4,5 le,

zapiekanka makaronowa – 6,5 le,

1 kg daktyli w Siwie – 5 le,

1 kg pomidorów – 3 le,

lody – 2 gałki w dobrej cukierni w Kairze – 4 le,

4-5 świeże chlebki  – 1 le.

Szczególnie polecamy nasz punkt z sokami i sałatkami owocowymi  oraz prosty lokal z jedzeniem (to co na zdjęciu kosztowało 6 le)  .

Jeśli chodzi o ten pierwszy to przy stacji metra Nasser są obok siebie dwa bary, oba godne polecenia: 2013_Egipt_1001

A tu trasa od hotelu do soków.

Kawałek dalej jadłodajnia (najlepiej przyjść w porze lunchu).
Przed wyjazdem na prawdę warto opanować arabskie cyfry (90% cen jest pisana przy ich użyciu):

Krótki kurs arabskich liczebników.

Wydatki:

poza przelotem, biletami na Polski Bus (ok. 140 pln)  i dodatkowym ubezpieczeniem R wydaliśmy:

5×15 usd na wizy, pobraliśmy 500 le z bankomatu (mbank przeliczył na 241 pln), wymieniliśmy 50 euro oraz 320 usd.

Całkowity koszt wyjazdu  (11 dni w Egipcie, 13 dni w podróży) zamknął się w kwocie 4400 pln.

Średnie wydatki w Egipcie na dzień (bez wiz) wynosiły ok. 130 pln.