Informacje praktyczne – Indie 2013

Wiele się nie zmieniło w porównaniu do zeszłego roku. Wiza podrożała o 8 zł, a czas oczekiwania na nią zmalał (mówili o tygodniu oczekiwania, była do odebrania odrobinę później).

Transport:

Bilety na pociągi dalekobieżne najlepiej kupić z wyprzedzeniem na stronie cleartrip. Zarówno w autobusach jak i w pociągach małe dzieci jeżdżą za darmo, a większe płacą 50% dorosłego biletu.

taksi z lotniska (prepaid) do Hotelu – 560 Rs,

pociąg Jhansi – Varanasi (sleeper)- 311 Rs,

riksza w Varanasi dworzec – ghaty – 75 Rs (40 Rs za rowerową),

pociąg Varanasi – Kalkuta (sleeper) – 356 Rs,

taksi w Kalkucie dworzec – Sudder str – 100 Rs (w drugą stronę ciężej złapać i płaciliśmy 120 Rs),

taksi spod hotelu do ambasady Bangladeszu – 50 Rs,

riksza spod hotelu na dworzec kolejowy – 70 Rs,

pociąg Puri – Bhubaneswar – 17 Rs,

pociąg Bhubaneswar – Bombaj (sleeper) – 626 Rs,

przejazd kolejką w Bombaju – 5-10 Rs.

Inne:

Junagath

Po drodze z dworca były jakieś lokale z drogim thali. Jedyna sensowna restauracja Santoor znajdowała się przy MG Road, wszystkie inne były pozamykane.

Diu

Poza sezonem. Drogie owoce morza (rybacy nie pływają) i drogie owoce, warzywa, tak mówili nam wszyscy właściciele knajpek. Za meczkiem: „We tried some places for food. O’Coqueiro near our guesthouse was OK but we found Apana restaurant on Fort Rd at the waterfront the best place.” Tyle, że O’Coqueiro było zamknięte a właściel powiedział, że jak sobie kupimy coś na targu to nam ugotuje, bo ceny są takie na targu jak on już ma w menu. W Apanie nie było krewetek, ryba kiepska, ale się tam żywiliśmy. Najlepszym interesem było piwo za 70 Rs – uwaga nie podają alkoholu w soboty i niedziele.

Palitana

Jedliśmy naprzeciw hotelu, właściciel hotelu uwielbia ta restaurację, my mniej, ale to były tylko dwa posiłki.

Bundi

Finalnie trafiliśmy do Elephant Stables (przy wejściu do fortu) gdzie musieliśmy trochę ponegocjować ceny z menu. Gotowała żona Raja, a on sam dbał o nas jak o znajomych. Siedzieliśmy przy stoliku w ogródku – a raczej dawnych stajniach. Piwo osiągalne. Wcześniej jedliśmy w restauracyjce przy głównej ulicy (idąc od dworca to po lewej) gdzie siedziało się na ziemi a ściany były w „indyjskich szmatach”. Tanio i smacznie. Idąc od dworca (po lewej) można zajrzeć też na indyjskie przekąski (jest też pizza ale nie polecamy) w lokalu serwującym lody (również lokalne na patykach) oraz soki. Są dwa obok siebie my wybraliśmy ten gdzie można było również zjeść.

Są tu drogie bilety wstępu (250 Rs za każdą z dwóch atrakcji, fort i pałac). Pierwszego dnia poszliśmy na zwiady i gdy okazało się, że dzieci tylko do lat 5 (a może 6) mają za darmo sprzedający bilety przemówił: „Wy turyści nigdy nie kłamiecie. Przyjdźcie jutro i powiedzcie, że Hania ma 5 lat, to wejdzie za darmo”. Jak powiedział tak zrobiliśmy. Tylko, że w budce siedział drugi pan i wyraźnie się zdziwił skonsultował z jakimś innym i mówi trzeba kupić bilet. No to my w tył zwrot i już nas zawołał. Tak też jak pierwszy bileter nam doradził kupiliśmy tylko bilety na fort a do pałacu „kukaliśmy” a nawet weszliśmy dziwiąc się, że to nie fort. Fort natomiast był mało ciekawy i wymagał wspinaczki w górę. Nie wiem czy tak można (w kwestii biletów), ale polecam zwiedzić tylko pałac.

Orchha

Tu lubiliśmy zjeść w małej restauracji (stoliki na polu) przy skrzyżowaniu dwóch ulic (jedna ze świątyni do fortu, druga z dworcem autobusowym) o nazwie Bahola (lub podobnie). Długi czas oczekiwania – gotuje jeden kucharz lub dwóch, szerokie menu z kuchnią izraelską również. W całej miejscowości jest tak wiele much, że należy konsumować szybko i w dużym ruchu.

Varanasi

Cafe Mona Lisa (na drodze z Hotelu na północ) – tanio i smacznie, kuchnia indyjska, włoska, izraelska, żydowska. Wifi. Jak najbardziej polecamy.

Kalkuta

Bardziej po indyjsku (w tym kurczak tandorii) jedliśmy w restauracji przy Madge Ln. prowadzonej przez Sikha i jego żonę.  Natomiast bardziej europejskie posiłki (tosty z serem, naleśniki) były przy Chowringhee Ln (tuż przy Sudder Str.) w małym lokalu o nazwie typu Fresh & Tasty, lub jakoś podobnie. Przy Mirza Ghalib St koło Subwaya jest supermarket More a w nim prawdziwa nutella.

Puri

Najedliśmy się za wszystkie czasy.  Super restauracja tuż przy Hotel Krusti Resorts Campus, C.T. Road, Puri -2, chyba o nazwie Sea View.  Krewetki (8 sztuk na różne sposoby ok. 100 Rs), ryby ( spora ryba grillowana 100 Rs), frytki, a jak czegoś nie było w menu to można było się dogadać i też ugotowali (mają tylko przerwę popołudniu na siestę). Na plaży osoby zapraszają do skorzystania z ich ofert kulinarnych ale nasze ceny były nie do pobicia, a jakość pewna. Piwo zakupione na plaży kosztowało 120 Rs.

Bhubaneswar

Wychodząc z dworca kolejowego (po prawej jest supermarket) i idąc na wprost po przekroczeniu ruchliwej ulicy jest sympatyczna restauracja na piętrze. Normalne ceny (w przeciwieństwie do polecanych lokali z LP) i spory wybór.